söndag 22 november 2009

Inglourious Basterds


Quentin Tarrantinos nya mästervärk, jag är lite tveksam till mästervärk men det var en riktigt bra film.
Filmen var inte alls vad jag hade förväntat mig. Av vad jag sett på trailers och liknande så hade jag förväntat mig en actionfilm. Det var dock inte så mycket action i filmen utan den bygger mer på drivande dialoger, där allt bygger upp en spänning för att sedan explodera i en actionkavalkad, hård och brutal, för att sedan ta slut lite för tidigt. Så håller filmen på i några kapitel tills filmen är slut.
Filmen är filmad på ett riktigt spännande sätt, som Quentin så ofta gör, med mycket spänning i dialogerna. Spänningen i dialogerna är mycket tack vare alla bra skådespelare som medverkar i filmen. Vi har bl.a Brad Pitt som spelar en amerikansk soldat och ingår i gruppen "The Basterds" som består av judar i den amerikanska armén. Och sedan har vi Christoph Waltz, en skådespelare jag aldrig sett förut, som gör ett utmärkt jobb att spela "Judejägaren" Col. Hans Landa. Han är så duktig att agera i denna roll så man skapar verkligen ett förakt och avsky mot honom.
Jag kan helt klart rekommendera denna film, inte om man är ute efter action en fredagskväll, men som en film som bygger upp en otrolig spänning och berör.

Jag ger denna film betyget 8/10, de få actionscenerna i filmen är riktigt brutala, så det är inte att rekommendera att man ser denna film med yngre personer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar