fredag 27 november 2009

Flickan som lekte med elden


Jag hatar verkligen svenska filmer! Just för att dom är så himla svenska.
Del ett i denna trilogi såg jag tidigare i år och jag gillade den inte speciellt mycket. Jag har läst boken och blev riktigt besviken, filmen var inte äns hälften så bra som filmen. Jag började läsa del två av boken men valde att sluta efter en tredjedel. Det var nog ett bra val av mig, nu uppskattade jag denna film mycket mer.
Den tredjedelen av filmen som jag läst var jag dock besviken på, det försvinner så himla mycket när en bok ska göras om till film, självklart kan man inte göra film av en bok som tar tiotals med timmar att läsa till en film på två timmar, det säger sig självt.
Men när jag hade passerat det jag läst i boken så var jag faktiskt tvungen att sätta mig upp i soffan och flytta fram på soffkanten för att inte missa något av filmen. Den blev faktiskt riktigt bra när jag inte hade boken att jämnföra med. Filmen känns fortfarande sådär svensk och äcklig som jag inte tycker om. Jag kan inte sätta fingret på det men jag gillar inte alls svenska filmer, oftast är det dåliga skådespelare och löjliga dialoger. Men Noomi Rapace gör rollen som Lisbeth Salander riktigt bra, hon är lika känslolös som man fått fram genom böckerna, Michael Nyqvist i rollen som Mikael Blomkvist gör också ett bra jobb. Men jag tycker inte att någon annan glimmrar till speciellt mycket i denna film, som vanligt i svensk film.
Filmen är riktigt spännande på ett sätt som svenska filmer inte brukar vara, så jag satt faktiskt som på nålar bitvis.
Jag ger denna film ett betyg på 7/10. Det här är troligtvis den bästa svenska filmen jag sett, hittills. Jag väntar spänt på att få se nästa del. Och jag kommer vänta med att läsa färdigt böckerna tills jag har sett filmerna, det rekommenderar jag till alla som inte än har läst böckerna. Ni kommer få läsa mycket som inte finns med i filmerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar